Är det säkert att ladda din EV från vanlig 16A-uttag?

Vi får många frågor från våra besökare angående regelbunden laddning hemma. Ska du köpa station för Wallbox-typ för privat bruk eller spara ett par hundra euro och använda en kabel med nätadapter och anslut den till vanlig 16A-uttag.

Ja, det är möjligt att använda vanligt uttag för din dagliga laddning, men man bör vara medveten om två saker:

  • Mycket ofta är det inte säkert att använda vanligt uttag
  • Laddningskabel med nätadapter är utformad för nödsituationer, inte för daglig användning.

Laddning från vanligt uttag.

Det är säkert att ladda när uttaget du ansluter har minst 20-25A märkt tråd. Betydande trådinstallation görs för hög och kontinuerlig belastning i åtanke. Därför rekommenderar vi att din trådinstallation görs av hög kvalitet och passar för hög laddning.

Här nedan är citat från Norge Transportøkonomisk institutt

 I Norge hade cirka 1 600 ägare i den totala EV-flottan upplevt” bränt eluttag ”-problem på hemorten eller på en allmän, arbetsplats eller destinationsuttag. Ett bränt uttag kan potentiellt eskalera till en brand och EV-ägare bör använda hushållsladdare (vägglådor) med robusta pluggar och uttag . 

EV-bränd uttag
Du riskerar att orsaka brand hemma när du använder icke-dedikerade med 20 eller mindre Amp-ledningar

På den andra anmärkningen: om du ansluter till ett okänt eluttag med din EV-laddare , säg till en väns plats för en avgift över natten – du riskerar att orsaka brand. Det mindre problemet kan vara att kraftpunkten kommer att vara på en krets som delas av flera andra enheter, inklusive elektrisk spis eller vattenkokare. Normalt löser en säkring eller brytare problemet. (kan dock lämna dig utan en debiterad EV om du inte får reda på i tid).

Mycket sämre komplikation är om ledningarna är gamla eller har en dodgy anslutning någonstans. Denna typ av situation kan lätt leda till brand, eftersom elfordonet kontinuerligt samlar maximal strömstyrka.

Laddar EV med kabel med nätadapter (anslutet uttag)

Om du vill ladda din EV från vanligt uttag måste du använda laddningskabel med integrerad nätadapter. Detta beror på att eluttaget levererar likström och det måste omvandlas till växelström innan det når elfordonet. Samma sätt som du har laddningsadaptrar för din telefon.

Så varför är det annorlunda med bilar jämfört med telefonladdning? Skillnaden är att elfordonets nätadapter måste upprätthålla maximal strömstyrka kontinuerligt. Dessutom är den skrymmande och tappas vanligtvis på golvet (får ständigt påverkan). När den används utomhus blir våt från regn, eller tillräckligt med lite fuktighet även i garaget. Ännu viktigare är att majoriteten av kabeldiagram och ledningar för nätadapter inte är byggda för att hålla kvar. Dessa adaptrar är konstruerade för inte ofta nödladdningsfall och INTE för daglig laddning .

När du använder det dagligen måste du byta ut det snart.

kabel med nätadapter
Kabel med integrerad nätadapter

Kostnaden för kabel med nätadapter är bara några hundra euro mindre jämfört med Walbox-stationen. Det tar en trasig / felaktig adapter och du har inga besparingar i slutet av dagen.

Slutsats

  Det kan se ut som att du sparar några hundra euro när du använder AC-kabel och vanligt uttag för daglig laddning. När din första nätkabeladapter inte har misslyckats (och det kommer att hända ganska snart, när den används dagligen) måste du byta ut den (vilket kommer att fördubbla din ursprungliga budget).

Dessutom skapar du brandrisk för din fastighet med vanligt uttag dagligen. Vilket resulterar i ökad brandrisk och en större budget för laddningsutrustning på medellång sikt.