Varför ska du köpa EV-laddningsstation?

Att äga elfordon är en helt annan upplevelse jämfört med att äga förbränningsbil (ICE). På grund av begränsat räckvidd och det faktum att det inte är enkelt och billigt att använda snabbladdningsstation bör man överväga att installera personlig laddstation i sitt garage. I de flesta EU-länder är det faktiskt ganska dyrt att använda offentliga laddningsstationer . Priset på el @ allmän laddare kan vara med 300-400% påslag jämfört med elpriset du betalar hemma (för i Norge betalar du 0,12 euro / kwh hemma och nästan 0,5eur / kwh @ allmän laddare). Så din privata EV-laddningsstation kommer att lönas mycket snart. Men ännu viktigare kommer du att minska din räckvidd, eftersom du kommer att se till att du varje morgon har nästan fulladdat batteri i din bil (Observera att du bara bör ladda upp till 80% av din batterikapacitet för att minimera långsiktigt nedbrytning av batteriet).

Volt, ampere, kilowatt och faser

Om man talar generellt kommer högre volt, ampere eller kilowatt att betyda mer el. Men när man beräknar kostnad för laddningsstation för EV bör man förstå skillnaderna mellan dessa villkor.

Förklaring – Det är bäst att tänka på volt, ampere och kilowatt som om du flyttar vatten istället för el:

• Volt i elvärlden är som vattentrycket i röret. En nivå 2 laddningsstation kommer att använda 220-240 volt uttag (som uttaget för ditt kylskåp).
• Förstärkare mäter flödeshastigheten. Du kan tänka på diameter på vattenledningen och volymen vatten som kommer ut ur röret vid ett visst ögonblick. De flesta EV-laddningsstationer har 16 eller 32 ampere el.
• Kilowatt mäter hur mycket effekt du får när du multiplicerar volt (tryck) och ampere (volym).
• Faser – Enfasströmförsörjningen har en distinkt vågcykel medan; trefas har tre distinkta vågcykler. Enfas kräver att den enda kabeln ansluter kretsen; 3-fas behöver 3-ledningar. Spänningen för enfasen är 230V, medan trefasspänningen är 415V.
Om du till exempel väljer 16A, 220V x trefasladdare kommer den att leverera 16x220x3 = 10,56kWh per timme jämfört med 7kwh som kan levereras per timme från ev laddningsstation med 32A och 220V (en fas). Observera att Storbritanniens elnät inte stöder 3-fas el.
• Alla laddstationer på nivå 2 använder 220 – 240 volt, varför den viktigaste parametern är förstärkare och faser.

EV-laddningsstationens pris
EV-laddningsstationens pris

CHRG-nätverkets råd

Om du kommer att använda laddstationen för dig själv, räcker det med en enfas 7kw (32A) laddstation. Om du parkerar din EV 10 timmar under natten kommer det att fylla även Tesla-batteriet.
Men om du funderar på att dela din laddstation med granne eller andra EV-förare, bör du inte nöja dig med mindre än 11kw. Eller ännu bättre – välj 22kw laddstation. Det kommer att leverera mer el under samma tid, vilket garanterar bättre lönsamhet för din laddningsplats.

Pris för elladdningsstationer

Priset på laddningsstationerna kan variera beroende på byggd kvalitet, effekt, funktionaliteter etc.

På cirka 600 euro är priset för den billigaste och mest enkla modellen. Men modeller med 3G, 22kw utgång, display och andra ytterligare funktioner kan öka kostnaden till nästan 1500 euro. Du bör också ha i åtanke kostnaden för installationen. Beroende på kraven för din installation och priset för elektriker i ditt område, kan installationen starta från några hundra euro.

Lyckligtvis är det billigare att driva med en laddstation än att köpa traditionellt bränsle. I själva verket kan du spara flera tusen euro per år för att köra en EV. Med tiden kommer du att kunna betala kostnaden för laddstationen, speciellt om du kombinerar din EV med taksol.